Genieten van Dutch Design - Gooisch... als lifestyle

Genieten van Dutch Design

Op een woensdagmorgen heb ik om half tien een afspraak in Amsterdam! Jullie zullen denken ‘dat is toch gewoon normaal’, maar hea, het stormt al een paar dagen, normaal rijd ik er zeker 5 kwartier over en nu moet ik ook nog eens in de ochtendspits! Ik had bedacht dat me dat zeker 2 uur zou kosten, maar alles zat mee. En niet alleen dat, het bezoek aan Melanie Pigeaud was meer dan de moeite waard.

Deze ‘Dutch Designer’ ontwerpt haar eigen sieraden van gerecycled goud en zilver en maakt daar de mooiste sieraden van. Haar doel is niet direct om de juwelen-industrie te veranderen, maar wel om haar klanten er bewust van te maken wat het verhaal is achter ieder, uniek sieraad. Haar ontwerpen noemt ze “heroes“, helden! Hierbij verwijst ze naar de mijnwerkers in de zilver- en goudmijnen over heel de wereld. Overigens is Chantal Jansen één van haar klanten. Zij kocht de ‘vintage’-ketting, die Chantal de ‘Hazes’-ketting noemt. (zie foto hierboven).

Naast het ontwerpen en maken van haar eigen sieraden, verkoopt ze via haar website ook vintage sieraden. Na een goede opknapbeurt plaats zij de foto’s op instagram en haar website, en meestal zijn deze sieraden zo verkocht. De prijzen zijn betaalbaar, en waarom kiezen voor nieuw, als ‘vintage’ ook prachtig is.

Ik heb met Melanie mogen spreken en ik kan jullie vertellen dat zij helemaal gaat sprankelen als ze over haar sieraden praat. Je kunt haar ook vinden op de Czaar Peterstraat in Amsterdam in de winkel Marcha Studio. Marcha Huskens (sustainable fashion) is hier ooit begonnen en merkte al snel dat er een groeiende vraag was naar duurzame en ethisch verantwoorde producten. Zij nodigde Melanie en Iris Maree (tassen) uit om een totaal duurzaam aanbod te creëren en zo hun krachten te bundelen.

Samen noemen zij hun collecties de NORM of wel het ‘nieuwe normaal’! Deze dames maken allemaal ontwerpen die duurzaam, verantwoord, met respect voor dier, mens en natuur gemaakt zijn. Zij hopen hiermee een nieuwe “high end luxury market” te creëren en ikzelf denk dat ze daar heel goed in geslaagd zijn. Ik was erg onder de indruk van al hun ontwerpen. Ik houd namelijk niet van te veel poespas, maar wel van duidelijke, strakke belijning. En dat is waar zij allemaal voor staan.

Het laatste nummer van GOOISCH

Categorieën