Gooische PR-tips voor ondernemers

Gooische PR-tips voor ondernemers

Een beetje Gooisch meisje is niet bang voor de spotlights en pakt graag haar podium. Maar hoe zorg je voor die publiciteit? Chantal Schram en Suzanne van Duijn, twee ondernemers uit ’t Gooi en oprichters van PR-cursus.nl, hebben tips.

‘Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good’, luidt een bekende PR-quote van Jean-Louis Gassée. En zo is het maar net! Zelf roepen dat je goed bent, of betaald in een blad komen, is geen kunst. Erg geloofwaardig is het echter niet. Beter zeggen anderen mooie dingen over je en kom je met een mooi interview in de krant. Gooische meisjes Chantal en Suzanne, allebei opgegroeid in Huizen, weten alles over hoe je in de media komt en delen hun expertise.

1. Don’t be shy

Voor de lezers die zijn opgevoed onder het mom ‘steek je kop niet boven het maaiveld uit’: doe het alsjeblieft wel. Wie zich als ondernemer niet laat zien tekent zijn doodvonnis. Klanten vinden wordt moeilijk als je jezelf verstopt en voor media-aandacht krijgen geldt dat net zo goed. Hoe moeten media en journalisten jou vinden als je onvindbaar bent? Vergeet ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ en val op. Dankzij social media kan dat nu makkelijker dan ooit, dus post die foto, maak die video, schrijf die blog! Met owned media heb je jouw PR al voor de helft in eigen hand.

2. Focus op lokaal

Ben jij eenmaal zichtbaar en vindbaar? Grote kans dat media jou uit zichzelf weten te vinden als ze op zoek zijn naar iemand uit jouw vak. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je braaf gaat zitten wachten tot de krant belt. Ook hier kun je initiatief nemen. Heb jij iets bijzonders meegemaakt? Pitch jouw idee bij een relevant medium! Het is aan te raden om lokaal te beginnen. Hoe dichter je bij het vuur zit, hoe relevanter het nieuws immers wordt gevonden. Zo ging Chantal, opgegroeid in Huizen, eens op projectreis naar Nepal om geld in te zamelen voor goede doelen. Ze benaderde lokale media als Huizer Courant, Radio 6FM en de Gooi en Eemlander en schoot drie keer raak. ‘Huizerse bezoekt Nepal’ was die week wereldnieuws in ’t Gooi.

3. Netwerk, netwerk, netwerk

Als Gooische meid krijg je het met de paplepel ingegeoten: je netwerk is key als je het ver wilt schoppen in het leven. Zo ook in PR. Zet dus zeker je netwerk in als je aan je publiciteit wilt werken. Je kent vást wel iemand die werkt bij een mooie krant of glamoureus magazine. Speur je LinkedIn af en gooi een balletje op. Grote kans dat jouw kennis iets voor je kan betekenen. Echt geen journalisten in je netwerk? Denk anno 2018 en focus op bloggers en influencers. Daar ken je er vast meer van! Tot slot kun je natuurlijk ook nieuwe contacten leggen. Zoek uit welke journalisten relevant voor jou kunnen zijn en ga ze volgen op social media. Zo weet je waar ze zich mee bezig houden, zie je oproepjes als eerste en leren ze jou – na een bescheiden portie likes en comments  – ook snel genoeg kennen.

Meer weten? Volg dan de online PR-cursus van Chantal en Suzanne via PR-cursus.nl. Tip: tot 30 juni a.s. krijg je 30 procent korting met de code EARLYBIRD!

Chantal Schram (1987) is geboren en getogen in Huizen. In 2007 verruilde ze ’t Gooi voor Utrecht en later woonde Chantal nog in Amsterdam. Sinds dit jaar is ze terug en woont ze met haar vriend in Bussum.

Suzanne van Duijn (1988) werd geboren in Naarden maar groeide op in Huizen. In 2007 verhuisde ze naar Amsterdam, waar Suzanne woonde tot 2014. Sindsdien woont dit Gooische meisje in Utrecht, samen met haar vriend.

Foto’s – Anoukfotografeert.nl

Het laatste nummer van GOOISCH

Categorieën